Lapin ihminen — Identifikaatiot, ympäristöt ja yhteinen erityisyys
Nykänen, TapioTuotetiedot
Nimeke: | Lapin ihminen — Identifikaatiot, ympäristöt ja yhteinen erityisyys | ||
Tekijät: | Nykänen, Tapio (Kirjoittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789518585681 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 22.8.2022 | ||
Hinta: | 25,00 € (22,73 € alv 0 %) | ||
|
|||
Lisätiedot
Kustantaja: | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
Sarja: | Tietolipas 273 |
Painos: | 2022 |
Julkaisuvuosi: | 2022 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 194 |
Tuoteryhmät: | Syksy 2022 Tietolipas Kansatiede ja antropologia Yhteiskunta |
Kirjastoluokka: | 42.9 Lappi |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | lappilaisuus, saamelaisuus, suomalaisuus, lappilaiset, saamelaiset, identiteettipolitiikka, yhteisöllisyys, toiseus, ryhmäytyminen, kulttuuri-identiteetti, alueellinen identiteetti, elämäntapa, asukkaat |
Esittelyteksti
Lapin ihminen - saamelainen, lappalainen, lappilainen vai suomalainen?
Suomen Lappi on kulttuurista rajamaata, jossa etelästä nousseet vaikutteet ovat kohdanneet saamelaiskulttuureita. Lapin ihminen tarkastelee tätä kulttuurien kohtaamispintojen erityisyyttä ja lappilaisia ryhmiin kuulumisen kokemuksia. Samalla se lähestyy myös niin sanottua saamelaiskiistaa kokonaan uudesta näkökulmasta. Keskiössä ovat ”vanhat lappilaiset”, suvut jotka ovat asuneet Suomen Lapissa pitkään tai jotka muuten kokevat vahvaa yhteyttä alueen kulttuuriin ja ympäristöön.
Teos ei etsi vastausta siihen, kuka on aito lappalainen tai saamelainen, vaan pyrkii avaamaan ryhmien muodostumiseen vaikuttavia prosesseja Keski-Lapissa, saamelaisalueen eteläpuolella. Kulttuurien rajapinta on hedelmällistä maata uudenlaisten ryhmäisyyksien syntymiselle. Jos yhtäällä kytkeydytään esimerkiksi lappilaisuuteen, lappalaisuuteen tai saamelaisuuteen, ovat toisaalla kuntiin, kyliin tai sukuihin liittyvät identifikaatiot hyvin merkityksellisiä.
Suomen Lappi on kulttuurista rajamaata, jossa etelästä nousseet vaikutteet ovat kohdanneet saamelaiskulttuureita. Lapin ihminen tarkastelee tätä kulttuurien kohtaamispintojen erityisyyttä ja lappilaisia ryhmiin kuulumisen kokemuksia. Samalla se lähestyy myös niin sanottua saamelaiskiistaa kokonaan uudesta näkökulmasta. Keskiössä ovat ”vanhat lappilaiset”, suvut jotka ovat asuneet Suomen Lapissa pitkään tai jotka muuten kokevat vahvaa yhteyttä alueen kulttuuriin ja ympäristöön.
Teos ei etsi vastausta siihen, kuka on aito lappalainen tai saamelainen, vaan pyrkii avaamaan ryhmien muodostumiseen vaikuttavia prosesseja Keski-Lapissa, saamelaisalueen eteläpuolella. Kulttuurien rajapinta on hedelmällistä maata uudenlaisten ryhmäisyyksien syntymiselle. Jos yhtäällä kytkeydytään esimerkiksi lappilaisuuteen, lappalaisuuteen tai saamelaisuuteen, ovat toisaalla kuntiin, kyliin tai sukuihin liittyvät identifikaatiot hyvin merkityksellisiä.