Lukiolaisten äidinkieli — Suomen- ja ruotsinkielisten lukioidentekstimaisemat ja kirjoitustaitojen arviointi
Kauppinen, Anneli; Lehti-Eklund, Hanna; Makkonen-Craig, Henna; Juvonen, RiikkaTuotetiedot
Nimeke: | Lukiolaisten äidinkieli — Suomen- ja ruotsinkielisten lukioidentekstimaisemat ja kirjoitustaitojen arviointi | ||
Tekijät: | Kauppinen, Anneli (Toimittaja) Lehti-Eklund, Hanna (Toimittaja) Makkonen-Craig, Henna (Toimittaja) Juvonen, Riikka (Toimittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789522222534 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Hinta: | 19,00 € (17,27 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
Sarja: | Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 1304 |
Painos: | 1. painos, 2011 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 495 |
Tuoteryhmät: | Kielet ja kielitiede SKS:n Toimituksia Kirjakellarin aarteet |
Kirjastoluokka: | 87 KIELITIEDE |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | arviointi, oppimistulokset, ylioppilaskirjoitukset, kielenkäyttö, lukeminen, lukutaito, kirjoittaminen, kirjoitustaito, lukiolaiset, äidinkieli, suomen kieli, ruotsin kieli, osaaminen, oppiminen, tekstitaito |
Ylioppilastutkinnon äidinkielen kokeen tuloksista on käyty laajaa ja huolestunuttakin keskustelua. Nyt julkaistava artikkelikokoelma tarjoaa aiheesta uutta tutkimustietoa, ja lukiolaisten äidinkielen taitoja tarkastellaan siinä monitieteisesti ja kielirajat ylittäen.
Vapaa-ajan kielenkäyttötilanteista artikkeleissa käsitellään puhumista, lukemista ja kirjoittamista. Tällöin liikutaan usein perinteisten taitojen ja uusmedian mahdollistamien viestintätaitojen raja-alueilla, ja esiin nousee mm. sukupuolten välisiä eroja. Suomen- ja ruotsinkieliset nuoret konkretisoivat teksteissään eri kielikulttuurien tekstikäytänteitä. Kirjoitustaidoissa on kysymys monentyyppisistä kielenkäytön valmiuksista, kuten dialogisuuden hallinnasta. Kirjoittamisessa tarvitaan omaan kokemukseen yhdistyvää tietoa, kokemusta erilaisista teksteistä ja niiden ilmaisutavoista sekä harjaantumista kirjoittamiseen.
Teoksessa käsitellään myös äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelutapoja ja otetaan kantaa lukioiden oletettuihin eroihin. Artikkelit on kirjoitettu Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteisen monitieteisen tutkimushankkeen tuloksena.
Vapaa-ajan kielenkäyttötilanteista artikkeleissa käsitellään puhumista, lukemista ja kirjoittamista. Tällöin liikutaan usein perinteisten taitojen ja uusmedian mahdollistamien viestintätaitojen raja-alueilla, ja esiin nousee mm. sukupuolten välisiä eroja. Suomen- ja ruotsinkieliset nuoret konkretisoivat teksteissään eri kielikulttuurien tekstikäytänteitä. Kirjoitustaidoissa on kysymys monentyyppisistä kielenkäytön valmiuksista, kuten dialogisuuden hallinnasta. Kirjoittamisessa tarvitaan omaan kokemukseen yhdistyvää tietoa, kokemusta erilaisista teksteistä ja niiden ilmaisutavoista sekä harjaantumista kirjoittamiseen.
Teoksessa käsitellään myös äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelutapoja ja otetaan kantaa lukioiden oletettuihin eroihin. Artikkelit on kirjoitettu Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteisen monitieteisen tutkimushankkeen tuloksena.