Ensimmäinen — Carl Eneas Sjöstrandin istuva Porthan
Siukonen, JyrkiTuotetiedot
Nimeke: | Ensimmäinen — Carl Eneas Sjöstrandin istuva Porthan | ||
Tekijät: | Siukonen, Jyrki (Kirjoittaja) | ||
Tuotetunnus: | 9789518586190 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 15.5.2023 | ||
Hinta: | 32,00 € (29,09 € alv 0 %) | ||
|
|||
Kustantaja: | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
Sarja: | Tietolipas 281 |
Painos: | 2023 |
Julkaisuvuosi: | 2023 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 209 |
Tuoteryhmät: | Kevät 2023 Taide ja arkkitehtuuri Tietolipas Jouluaitta |
Kirjastoluokka: | 73.9 Kuvanveistotaiteen historia |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kuvanveistäjät, patsaat, taiteellinen työ, työprosessit, materiaalit, projektit, julkinen taide, kuvanveisto, muistomerkit, merkkihenkilöt, kirjallisuus, tiede, suuntaukset, uusklassismi, aiheet, motiivit (aihelmat), vaikutteet, antiikki, reseptio, taidehistoria, kulttuurihistoria, henkilöhistoria |
Esittelyteksti
Ruotsalaisen kuvanveistäjän Carl Eneas Sjöstrandin monumentti Henrik Gabriel Porthanille paljastettiin Turussa vuonna 1864. Mietteliään yliopistomiehen muistomerkki oli Suomen ensimmäinen julkinen veistos, ja se on yhä yksi parhaita lajissaan.
Kuvataiteilija ja tutkija Jyrki Siukonen asettaa Sjöstrandin veistoksen kansainväliseen viitekehykseensä. Hän taustoittaa perusteellisesti uusklassismiin ja julkisiin monumentteihin liittynyttä keskustelua, esittelee aikakauden kuvanveiston käytäntöjä, seuraa monumentin valmistamisen teknisiä vaiheita sekä hahmottelee taiteilijan kulttuurista elämänpiiriä Münchenissä ja Roomassa.
Runsaasti kuvitettu taide- ja kulttuurihistoriallinen tutkimus johdattelee kiehtovalle matkalle 1800-luvun puolivälin kuvanveistäjien maailmaan yhden patsashankkeen kautta. Sujuvasti kirjoitettu teos viehättää laajemminkin historiasta kiinnostuneita lukijoita.
Kuvataiteilija ja tutkija Jyrki Siukonen asettaa Sjöstrandin veistoksen kansainväliseen viitekehykseensä. Hän taustoittaa perusteellisesti uusklassismiin ja julkisiin monumentteihin liittynyttä keskustelua, esittelee aikakauden kuvanveiston käytäntöjä, seuraa monumentin valmistamisen teknisiä vaiheita sekä hahmottelee taiteilijan kulttuurista elämänpiiriä Münchenissä ja Roomassa.
Runsaasti kuvitettu taide- ja kulttuurihistoriallinen tutkimus johdattelee kiehtovalle matkalle 1800-luvun puolivälin kuvanveistäjien maailmaan yhden patsashankkeen kautta. Sujuvasti kirjoitettu teos viehättää laajemminkin historiasta kiinnostuneita lukijoita.