Miten luemme? — Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia

Mäkikalli, Aino; Heikkonen, Elias; Ilmonen, Kaisa; Koponen, Päivi
Nimeke: Miten luemme? — Kirjallisuuden kouluopetuksen mahdollisuuksia
Tekijät: Mäkikalli, Aino (Toimittaja)
Heikkonen, Elias (Toimittaja)
Ilmonen, Kaisa (Toimittaja)
Koponen, Päivi (Toimittaja)
Tuotetunnus: 9789518589139
Tuotemuoto: Pehmeäkantinen kirja
Saatavuus: Toimitusaika 1-3 arkipäivää
Ilmestymispäivä: 27.12.2024
Hinta: 32,00 € (28,07 € alv 0 %)

Kustantaja: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Sarja: Tietolipas 288
Painos: 1. painos, 2024
Julkaisuvuosi: 2024
Kieli: suomi
Sivumäärä: 293
Tuoteryhmät: Syksyn 2024 uutuudet
Kirjallisuudentutkimus
Tietolipas
Kirjastoluokka: 86 KIRJALLISUUSTIEDE
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: kirjallisuus, äidinkieli, lukeminen, opetus, didaktiikka, ainedidaktiikka, lukio, kirjallisuudentutkimus, kokemuksellisuus, oppiminen, kaunokirjallisuus, opetussuunnitelmat, äänikirjat
Miten koulussa luetaan kaunokirjallisuutta? Mitä kirjallisuudentutkimus voi tarjota nuorille lukijoille? Millainen rooli äänikirjoilla voisi olla opetuksessa? Kuinka kirjallisuuden asemaa koulussa voidaan vahvistaa?

Miten luemme? tarkastelee nykylukion käytänteitä ja esittelee kirjallisuudentutkimuksen lähestymistapoja, jotka auttavat avaamaan kirjallisuuden maailmaa nuorille. Kirja haastaa analyyttisen lukemisen ja painottaa lukemisen kokemuksellisuutta, kuten intersektionaalisia ja ruumiillis-reflektiivisiä lähestymistapoja. Kokoomateos osoittaa, että kirjallisuuden lukeminen vahvistaa oppilaiden ymmärrystä niin todellisuudesta kuin itsestään.

Teos on suunnattu koulutuksesta päättäville sekä kirjallisuuden opettajille - nykyisille ja tuleville.


Tuotesuositukset