Suomen kielen hallinta ja sen kehitys — Peruskoululaiset ja nuoret aikuiset
Pajunen, Anneli; Honko, MariTuotetiedot
Nimeke: | Suomen kielen hallinta ja sen kehitys — Peruskoululaiset ja nuoret aikuiset | ||
Tekijät: | Pajunen, Anneli (Toimittaja) Honko, Mari (Toimittaja) |
||
Tuotetunnus: | 9789518584073 | ||
Tuotemuoto: | Pehmeäkantinen kirja | ||
Saatavuus: | Toimitusaika 1-3 arkipäivää | ||
Ilmestymispäivä: | 3.12.2021 | ||
Hinta: | 25,00 € (22,73 € alv 0 %) | ||
|
|||
Lisätiedot
Kustantaja: | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
Sarja: | Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1472 |
Painos: | 1. painos, 2021 |
Julkaisuvuosi: | 2021 |
Kieli: | suomi |
Sivumäärä: | 493 |
Tuoteryhmät: | Syksy 2021 Kielet ja kielitiede SKS:n Toimituksia |
Kirjastoluokka: | 88.2 Suomen kieli |
YSO - Yleinen suomalainen asiasanasto: | kieli ja kielet, äidinkieli, hallinta, kehitys, osaaminen, sanavarasto, puhekieli, kirjoitustaito, variaatio (kieli), sukupuolierot, ikäryhmät, koululaiset, nuoret aikuiset, kielentutkimus |
Esittelyteksti
Suomen kielen hallinta ja sen kehitys tarkastelee suomalaisten peruskoululaisten kielenhallintaa eli intuitiivista tietoa esimerkiksi sanojen ja rakenteiden kielenmukaisuudesta. Teoksessa selvitetään, millä tasolla eri ikäisten peruskoululaisten kielenhallinta on, millä tavoin se vaihtelee ikäkausitasolla ja sukupuolittain sekä miten se muuttuu ikäryhmästä toiseen. Mitä erot tyttöjen ja poikien kielellisessä osaamisessa kertovat toisaalta heidän kehityksestään, toisaalta siitä, miten heidän osaamistaan mitataan?
Tutkimuksen laaja empiirinen aineisto mahdollistaa ensimmäistä kertaa eri ikäryhmien kattavan vertailun. Aineiston avulla voidaan määritellä ikäryhmittäisen osaamisen odotuksenmukainen taso ja poikkeamat siitä. Tästä on hyötyä niin opetuksessa kuin opetuksen suunnittelussa, sillä riittävä sanasto ja kielitieto ovat hyvän luku- ja kirjoitustaidon edellytys.
Tutkimuksen laaja empiirinen aineisto mahdollistaa ensimmäistä kertaa eri ikäryhmien kattavan vertailun. Aineiston avulla voidaan määritellä ikäryhmittäisen osaamisen odotuksenmukainen taso ja poikkeamat siitä. Tästä on hyötyä niin opetuksessa kuin opetuksen suunnittelussa, sillä riittävä sanasto ja kielitieto ovat hyvän luku- ja kirjoitustaidon edellytys.